DA LI PREPOZNAJETE KOJOJ VRSTI VASPITNOG STILA VI PRIPADATE KAO RODITELJ ?

Autoritarni vaspitni stil - vi ste visoko zahtevan roditelj, kritični ste, često koristite kaznu, a pohvalu veoma retko, smatrate da je emocionalna hladnoća i autoritet roditelja sa pozicije moći i dominacije veoma važna. Veoma vam je teško i niste spremni da se suočite sa odrastanjem svoje dece i teško vam je da im stvorite psihološki prostor za osamostaljivanje i i preuzimanje odgovornosti za svoj život. Postoji veliki strah od gubitka kontrole nad životima svoje dece.

Ovakav stil kod dece može dovesti do osećaja krivice, depresije i sumnje u sopstvene sposobnosti.

Popustljivi(permisivni)vaspitni stil - vi ste roditelj koji obiluje emocionalnom toplinom, ali isto tako karakteristično je odsustvo pravila, dogovora, granica i zahteva. Popustljivi ste prema detetu i sebi i takvo ponašanje vodi do toga da se udovoljava gotovo svakom hiru deteta. Kao roditelj prezaštićujete detei ne podržavate razvoj kapaciteta za suočavanje sa izazovima odrastanja.

Deca sa roditeljima koji se ovako ponašaju veoma često imaju teškoće u socijalnoj sredini i u odnosu sa drugima jer od njih očekuju da odgovore na svaki njihov zahtev i potrebu i ne znaju kako da se postave i odreaguju kada je osujećena neka njihova potreba. Često ulaze u konflikte.

Nezainteresovani vaspitni stil - roditelj sa odsustvom emocionalne topline, potpuno odsustvo bilo kakvih zahteva i očekivanja od strane deteta. Veoma loša komunikacija ili je čak i nema. Nepokazivanje interesovanja za dete, neuvažavanje osećanja deteta, kao i opšta nebriga o detetu.

Ovakav stil kod dece najčešće dovodi do dezorijentisanosti, doživljavaju sebe kao odbačene, bezvredne i nedovoljno vredne.

Autoritativni(demokratski)vaspitni stil - vi ste roditelj koji je spreman da čuje i da se sa svojim detetom angažujete u rešavanju problema. Roditelj koji iskazuje bezrezervnu ljubav i podršku, ali uz jasno postavljene granice. Postavljaju se jasni i pravilno odmereni zahtevi u pogledu školskih dostignuća i ispunjavanja obaveza i dogovora. U porodici su jasno definisana pravila ponašanja i predviđene posledice za nepoštovanje pravila. Kada sankcionišu neželjena ponašanja, roditelji to čine isključivo tako što ističu negativne posledice ponašanja, a da pri tom ne dovode u pitanje ličnost i samopoštovanje deteta.Roditelji prate odrastanje deteta, ne sa idejom da detetu budu drugari, već da diskutuju sa njim o važnim pitanjima i problemima, procenjujući zajedno argumente za i protiv.

Ovakav stil kod dece uči decu da razmatraju posledice svojih odluka i svog ponašanja i na taj način stiču poverenje u sopstveno mišljenje. Postepeno povećavaju svoj psihološki prostor za samostalnost i razvija se prihvatanje odgvoronosti za vlastiti život.

Za savete i podršku za roditeljstvo pozovite 0800 007 000
svakog dana osim ponedeljka od 17 do 20h.

Vaša savetnica

Za izradu članka koršćeni materijali iz knjige Škole i životne veštine adolescenata Slavice Čarapić